Românii din străinătate și dreptul la vot prin corespondență
Într-o demonstrație de organizare birocratică ce frizează absurdul, Autoritatea Electorală Permanentă a anunțat că românii din diaspora pot începe să se înscrie pentru votul prin corespondență. De parcă acest drept fundamental ar fi un privilegiu acordat cu mărinimie, cetățenii sunt obligați să completeze un formular online, să atașeze documente și să respecte termene-limită stricte. Totul, desigur, sub pretextul unei transparențe și eficiențe care rareori se regăsesc în alte aspecte ale administrației publice.
Proceduri complicate pentru un drept simplu
Portalul dedicat, www.votstrainatate.ro, este împărțit în două secțiuni: una pentru cei care doresc să voteze la o secție de votare din străinătate și alta pentru cei care optează pentru votul prin corespondență. Alegătorii sunt obligați să furnizeze o listă interminabilă de informații personale, inclusiv copii scanate ale actelor de identitate și documente care atestă dreptul de ședere în străinătate. Este greu de înțeles de ce un proces atât de simplu, în esență, trebuie să fie transformat într-un labirint birocratic.
Termene-limită și condiții absurde
Termenul-limită pentru înscrierea la votul prin corespondență este 20 martie 2025, ora 23:59, iar pentru votul la secțiile din străinătate, data limită este 4 martie 2025. În plus, pentru înființarea unei secții de votare, este necesar ca cel puțin 100 de cetățeni să depună cereri din aceeași localitate sau dintr-un grup de localități. Această cerință ridică întrebări serioase despre accesibilitatea procesului electoral pentru românii din comunități mai mici sau izolate.
Documente și obstacole
Lista documentelor necesare pentru a dovedi reședința în străinătate este reglementată de un ordin al Ministerului Afacerilor Externe, care, bineînțeles, a fost modificat și completat de nenumărate ori. În loc să simplifice procesul, autoritățile par să se specializeze în crearea de obstacole inutile, transformând un drept constituțional într-o cursă cu obstacole pentru cetățeni.
O democrație cu jumătate de măsură
În cazul în care plicurile cu voturile prin corespondență nu ajung la timp, alegătorii pot vota la secțiile de votare. Această soluție de avarie subliniază încă o dată ineficiența unui sistem care ar trebui să fie simplu și accesibil. În loc să încurajeze participarea la vot, autoritățile par să facă tot posibilul pentru a descuraja cetățenii din diaspora să își exercite dreptul fundamental.
Concluzii amare
Într-o lume ideală, dreptul la vot ar trebui să fie garantat fără complicații inutile. În realitatea românească, însă, acest drept este condiționat de un proces birocratic greoi, care pare mai degrabă conceput pentru a descuraja decât pentru a facilita participarea cetățenilor. Este o oglindă tristă a unei democrații care încă se luptă să își găsească echilibrul între promisiuni și realitate.