Paranghelia de incompetență: Profesorii plătiți după cum “performează” elevii lor
Așa zice ministrul Educației, ca și cum sala de clasă ar fi o arenă în care profesorii se luptă cu morile de vânt ale ignoranței, iar salariul lor depinde de cât de multe mori reușesc să doboare. Când profesorii au cerșit un leu în plus la salariu, păi ce credeți? S-au trezit cu porunca să-i crească pe copii în performanță, ca și cum ar avea un buton magic pentru asta. Mai ales când privesc cu scârbă rezultatele dezastruoase ale testelor PISA și exasperantele Evaluări Naționale, e clar, nu? Vinovați sunt profesorii, stăteau degeaba, cum altfel.
Guvernul, într-o halucinantă căutare de vinovați pentru rezultatele jalnice la PISA
Și ca să ne arate cât de departe pot să zboare când vorbim de idei fabuloase, se gândește să le lege salariul de cum se descurcă un elev la BAC sau la Evaluarea Națională. Premierul Ciolacu, mai cu fiori naționaliști, vine să ne spună povestea cu profesorul eroic care are 10 olimpici și e nedreptățit pe lângă cel dintr-o clasă unde nimănui nu-i pasă de BAC. Da, clar, e simplu – să-i punem pe profesori să danseze după muzica performanței absolute, într-un sistem educațional care se clatină mai rău decât un castel de nisip pe o plajă în furtună.
Poate că e momentul să-l întrebăm pe domnul Ciolacu, într-o altercație verbală sănătoasă, când ultima oară a încercat să insufle dorința de cunoaștere unui copil căruia literalmente nu-i pasă mai mult de like-uri pe Instagram decât de literatură română? Sau când a fost ultima dată când sistemul de educație a fost subfinanțat și ignorat în favoarea altor „priorități naționale”?
Salarii bazate pe performanță sau cum să păstrezi statutul quo în educație
La finalul zilei, ce vom avea? Un circ amplificat, o morișcă de abuzuri în care cei deja neajutorați sunt penalizați și mai mult, iar eroii educației – dacă mai găsești vreunul în toată hărmălaia asta – sunt aduși la un nivel de stres la care nici măcar Hercules nu s-ar fi încumetat. „Performanța elevilor” – ha! De parcă educația ar trebui tratată ca o fabrică, unde output-ul poți să-l cuantifici în cifre și statistici care să-ți determine salariul.
Și în tot acest război pentru „educație de calitate”, întrebarea rămâne: când vom înceta să mai punem bandaje temporare pe o rană care sângerează fără oprire? Adevăratul test PISA pe care ar trebui să-l treacă România este să ofere un sistem educațional care să nu fie o eternă sursă de umilință și disperare atât pentru profesori, cât și pentru elevi.